Verlaten winkelwagen met Squeezely

Voor de verlaten winkelwagen campagne met Squeezely heb je geen webshop nodig. Ongeacht welk systeem je hebt gekoppeld aan Squeezely, kun je deze campagne inzetten. 

Inspiratie en opzet Verlaten winkelwagen campagne

Voordat je een campagne inricht in de verschillende systemen denk je na over hoe jouw campagne en de bijhorende berichten eruit gaat zien. Inspiratie nodig? Wij hebben een aantal voorbeelden van andere organisaties.

➡️ Bekijk inspiratievoorbeelden

Het maken van een verlaten winkelwagen campagne doe je in de module Automations. Om het je makkelijker te maken hebben we een aantal automatische campagne flows al voor je klaar gezet. Je kunt deze naar wens aanpassen.

➡️ Bekijk het stappenplan voor een verlaten winkelwagen campagne 

Een verlaten winkelwagen campagne in Squeezely

In Squeezely stel je in dat wanneer een start wordt gemaakt met een bestelling (Prepurchase) 24 uur later een check plaats vindt of de aankoop is afgerond (Purchase event). Is dit niet het geval, dan trigger je de automatische campagne in Spotler Mail+. In deze mail kan je een productblok vullen vanuit Squeezely (zie inspiratie en het stappenplan). Is er een aankoop gedaan nadat de mail is verzonden, dan wordt een UTM-code meegegeven zodat je terug kan zien dat vanuit de campagnemail een order is geplaatst. 

Zo ziet de flow eruit in Squeezely:
11.png

Heb je de trigger al ingesteld? Bekijk dan direct hoe je deze flow instelt in Squeezely.
Nog geen trigger geregeld? Bekijk dan hoe je dit instelt in Google Tag Manager. 

Event creëren in Google Tag Manager

Voor de verlaten winkelwagencampagne heb je een trigger nodig die het Event AddToCart kan triggeren in Squeezely. 

  1. Ga naar Google Tag Manager en maak een trigger met een herkenbare naam, zoals Squeezely - Event - AddToCart.
  2. Kies Triggertype Custom Event.

    Custom event GA Manager.png

  3. Voeg de naam van de trigger toe. Dit kan overigens verschillen afhankelijk van je DataLayer/Plugin. Een datalayer bevat de data die is gegenereerd op de webpagina.

    Het beste is om met de foutopsporingmodus de juiste gebeurtenisnaam te controleren, omdat dit nog weleens kan verschillen in Google Tag Manager. 

    Trigger_Configuration.png

  4. Sla de trigger op.
  5. Maak een nieuwe tag met de naam Squeezely - AddToCart.
  6. Kies Tag type: Custom HTML. De onderstaande code pusht een AddToCart event in Squeezely en geef het productobject door dat is opgehaald uit de Datalayer. 

    Tag_configuration.png


    <script type="text/javascript">
    window._sqzl = window._sqzl || [];

    var productAddedToCart = {{Squeezely - DataLayer - Ecommerce Root}}.add.products[0];

    window._sqzl.push({
    "event": "AddToCart",
    "products": [{
    "id": productAddedToCart.id,
    "name": productAddedToCart.name,
    "price": productAddedToCart.price,
    "quantity": productAddedToCart.quantity
    }]
    });
    </script>

  7. Selecteer de trigger die je gemaakt hebt in stap 1.

    Finding triggers.png

  8. Zodra de trigger afgaat, dan ziet dit er als volgt uit in Squeezely:

    Data Live Events.png


    Je ziet dit terug onder Data -> Live Events. Op het profiel van de bezoeker ziet dit er als volgt uit:

    Collar.png

Flow Squeezely

Event trigger geregeld? Dan ga je aan de slag met een flow bouwen in Squeezely. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Journeys
  2. Klik op + New journey

    2.png

  3. Geef een naam aan de journey en voeg een regel toe met + add rule. In de regel geef je op Event is one of AddtoCart. Dit betekent dat klanten in deze flow terecht komen wanneer ze starten met een bestelling.

    Bij Entry behaviour stel je in wanneer een klant de flow mag doorlopen. In ons voorbeeld is dat wanneer klanten de journey hebben afgerond, dan mogen ze opnieuw getriggerd worden.
    Add_to_cart_flow.png
  4. Voeg aan de flow het element Engagement toe.

    5.png

  5. Stel in bij Engagement hoe lang het moet duren voordat het volgende Event gecheckt moet worden. In het voorbeeld is voor 1 dag gekozen.

    2.png

  6. Voeg vervolgens de actie Email toe aan de flow.

    7.png

  7. Geef een naam aan de actie en kies als trigger de automation in Spotler. De naamgeving van je automation in Spotler Mail+ is hetgeen wat je terug ziet in Squeezely. Zie je de automation niet terug in Squeezely? Dan heeft de automation waarschijnlijk niet de status definitief. Zet de status op Defnitief in Spotler Mail+ om hem te selecteren in Squeezely.

    In dit voorbeeld heet de automation: Abondoned Shopping Cart. Selecteer bij Products: Products from journey entry event , zodat in de e-mail producten ingeladen worden vanuit Squeezely.

    8.png

  8. Vervolgens voeg je een nieuwe engagement toe in de flow. Een check of de aankoop is voltooid. Indien die gebeurd willen we meegeven dat de aankoop vanuit de mail is gebeurd. Zo zie je hoeveel orders je uit de campagne hebt gehaald.

    9.png

  9. In de engagement stel je in wat de engagement periode moet zijn. In ons voorbeeld gebruiken we 14 dagen. 

    3.png

  10. Klik op Save & Publish om de campagne te activeren in Squeezely.

    11.png

Let op dat je de automation in Spotler ook publiceert, zodat de campagne daadwerkelijk getriggerd wordt.