Introductie: Tagging en scoring

Het toekennen van tag of een score is een krachtig middel om de betrokkenheid van een contact in kaart te brengen. Op basis van gedrag ken je het contact een tag toe. Bijvoorbeeld: een contact download een white paper via een formulier. Stel in dat dit contact na deze actie een tag Lead in zijn contactkaart krijgt weggeschreven. 

Tags stel je zelf in en kan je op allerlei manieren toepassen. Het doel van tagging is het vastleggen van een fase of interesse waar een contact zich in bevindt. Door contacten met dezelfde tags te groeperen creëer je relevante segmenten. Voor deze segmenten maak je opvolgende marketingacties.

Door ook gebruik te maken van scoring, maak je een tag relevanter en actueler. Met scoring geef je een waarde in cijfers aan een tag. Want misschien doet het contact wel extra acties, zoals het downloaden van meerdere white papers. Stel dan in dat het contact na het downloaden van ieder white paper een +10 score ontvangt binnen de tag Lead. Of, misschien wil je belangrijkere downloads wel +20 meegeven.


In dit artikel geven we je een praktische uitleg over de verschillende plekken binnen Spotler waar je tagging en scoring toepast en terugvindt.

  1. Tagging en scoring in je bericht of webpagina (Module Berichten en Webpagina's)
  2. Segmenteren op tagging en scoring (Module Lijsten)
  3. Inzage tags en scores contact (Module Lijsten)
  4. Tagging en scoring toekennen in formulieren en surveys (Module Formulieren en Surveys)
  5. Tagging en scoring toekennen via een koppeling 
  6. Beheer tags (Instellingen)
  7. Tagging en scoring in automatische campagnes (Module Automations)
    Stap 7 is alleen toepasbaar voor de producten Spotler Automation en Spotler eCommerce.