De eerste dagen na een opt-in zijn belangrijk voor het opbouwen van een e-mail relatie. Een welkomstmail is een belangrijk middel, want een eerste indruk maak je maar één keer. Het geeft de ontvanger houvast en beantwoord vragen als “Wie is jullie organisatie”, “Wat heb je te bieden?”, “Hoe kan ik ermee aan de slag?” en “Hoe kom ik in contact?”. Veel vragen, dus waarom zou je het beperken tot één bericht?
Als je een welkomstcampagne maakt bestaande uit meerdere berichten, dan leert jouw relatie je stap voor stap kennen, maar je leert ook meer over hen. Welkomstmails zijn de best geopende e-mails ooit en vormen dus de perfecte plek om aandacht te vragen voor profielverrijking. Zo leg je gelijk de basis voor de toekomstige e-mail marketingactiviteiten. En het mooie is: nadat je de campagne hebt ingericht verloopt het geheel automatisch.
Spotler Academy
In de Spotler Academy vind je de e-course: Standaard eCommerce campagnes. In deze e-course vertellen we je meer over welke campagnes jij minimaal als webwinkel moet inzetten voor meer omzet inclusief inspirerende voorbeelden.
> Direct naar de e-course
Aan de slag
In Spotler is een standaard template aanwezig voor een welkomstcampagne. Je kan de campagneflow altijd verder uitbreiden of aanpassen naar wens. De campagneflow van het template Welkomstcampagne ziet er als volgt uit:
Klik op de afbeelding om te vergroten
Doel = Relatie op-en uitbouwen
Trigger campagne = Een formulier. Maar een externe trigger is ook een mogelijkheid wanneer je bijvoorbeeld een webwinkel hebt.
Campagne = Na de aanmelding via het inschrijfformulier ontvangt de aanmelder direct een Aanmeldbevestiging. Vervolgens 2 dagen later ontvangt de aanmelder om 10:00 een Profielverrijking mail. Op basis van het Profielverrijkingsformulier wordt 4 dagen lang een check gedaan of deze wordt ingevuld of niet.
Formulier wel ingevuld?
Wordt het formulier wel ingevuld, dan ontvangt het contact direct een bedankmail. Daarnaast wordt het contact getagt met Profiel verrijkt met een score ophoging van 1 punt.
Formulier niet ingevuld binnen 4 dagen?
Wordt na 4 dagen het formulier niet ingevuld dan ontvangt het contact een bericht ter herinnering om het profiel aan te vullen. Vervolgens wordt 30 dagen lang gecheckt of iemand het formulier alsnog invult. Is dit het geval, dan ontvangt het contact alsnog direct een bedankmail en de tag Profiel verrijkt met een score ophoging van 1 punt. Is er binnen 30 dagen nog geen interactie, dan wordt het contact getagt met Profiel incompleet en een score van 0.
Je doorloopt de volgende stappen wanneer je gebruik maakt van ons standaard template:
Je gebruikt daarvoor de volgende modules:
1. Formulieren opstellen
Voor deze campagne zijn er twee formulieren nodig:
- Aanmeldformulier
Het aanmeldformulier is de trigger voor deze campagne. Als het goed is heb je het aanmeldformulier al opgesteld in samenwerking met je Spotler contactpersoon. - Profielverrijkingsformulier
In de meeste gevallen is er ook al een profielverrijkingsformulier aanwezig in jouw Spotler-account. Mocht dit niet zo zijn, ga dan naar de module Formulieren en maak een nieuw formulier. Kies voor type formulier: Profiel. Wanneer je formulier klaar is dan plaats je deze op een webpagina binnen Spotler. Wil je weten hoe je dit doet? Lees het artikel: Formulier exporteren en integreren.
2. Berichten opstellen
Er zijn drie verschillende berichten nodig voor deze campagne:
- Aanmeldbevestiging
Een warm welkom, wat kan je verwachten en/of contactmogelijkheden bij vragen. - Profielverrijking
Vanuit deze mail verwijs je naar het profielverrijkingsformulier die je bij de vorige stap hebt gemaakt. Je wilt je lezer beter leren kennen. Om de lezer over te halen meer gegevens achter te laten kan je een incentive toevoegen zoals een kortingscode of een white paper. - Profielverrijking bedankmail
Een bedankmail naar aanleiding van het invullen van het profielverrijkingsformulier met daarbij optioneel de incentive.
Vergeet niet je campagnebericht op de status Definitief te zetten, anders is deze niet te selecteren in de editor.
Op zoek naar inspiratie? Bekijk de voorbeelden van een welkomstmail en een profielverrijkingsmail.
3. Nieuwe automation
Je doorloopt de volgende stappen in de module Automations:
- Klik op de gele button Nieuwe automation
- In stap 1 geef je bij de Eigenschappen een naam op, bijvoorbeeld; Welkomstcampagne.
- In stap 2 kies je of je een keuze wilt maken uit de standaard templates of een template die je hebt opgeslagen. Standaard staat de keuze op Standaard templates. Klik op het template Welkomstcampagne en op Opslaan & volgende.
- In stap 3 klik je op de blauwe button Bewerken om de editor te openen.
- De campagneflow staat klaar. Deze ziet er als volgt uit in de editor:
Trigger: Het aanmeldformulier is de trigger. Klik op de trigger om vervolgens links het juiste formulier (het aanmeldformulier) te selecteren. Heb je een webwinkel? Wijzig dan de trigger en kies voor Externe trigger.
Klik op de afbeelding om te vergroten
Actie 1: Na de aanmelding via het formulier ontvangt de aanmelder direct een Aanmeldbevestiging.
Je ziet dat de Verzendactie nog niet volledig is ingesteld. Het juiste bericht is namelijk nog niet geselecteerd. Klik op de verzendactie en vervolgens kun je links het bericht selecteren wat je eerder hebt aangemaakt. In dit geval: Aanmeldbevestiging.
Actie 2: De aanmelder ontvangt 2 dagen later om 10:00 een Profielverrijking mail.
Ook hierbij zie je dat de Verzendactie nog niet volledig is ingesteld. Het juiste bericht is namelijk nog niet geselecteerd. Klik op de verzendactie en vervolgens kun je links het bericht selecteren wat je eerder hebt aangemaakt. In dit geval: Profielverrijking mail.
Conditie 1: De interactie wordt gecontroleerd op het Profielverrijkingsformulier. Dit formulier moet alleen nog geselecteerd worden. Klik op de conditie en selecteer links het juiste formulier.
Ja-pad: vult de aanmelder het Profielverrijkingsformulier in dan ontvangt degene direct een Profielverrijking bedankmail. Stel de Verzendactie in door het bericht: Profielverrijking bedankmail te selecteren.
Nee-pad: vult de aanmelder niet binnen 4 dagen het formulier in? Dan ontvangt hij direct een bericht Profielverrijking herinnering. Stel de Verzendactie in door het bericht:Profielverrijking herinnering te selecteren.Conditie
De interactie op het Profielverrijkingsformulier wordt wederom gecheckt. Wordt er na de herinnering binnen 30 dagen het formulier ingevuld, dan gaat het contact alsnog naar het ja-pad. Is dit niet het geval dan krijgt het contact de tag Profiel incompleet. De score in dit geval is niet relevant, vandaar dat deze op 0 staat.
Bekijk de video om alle handelingen te zien:
4. Automation publiceren
Om de automatische campagne live te zetten, publiceer je deze in de Publisher. Meer lees je hierover in het artikel: Publisher.
De welkomstcampagne uitbreiden
Heb je in het profielverrijkformulier interesses uitgevraagd? Het wekt vertrouwen als je ook direct wat met die gegevens doet. Voeg in het ja-pad per interesse een extra mail toe die volledig over die interesse gaat. Door middel van een filter zorg je ervoor dat enkel de contacten met deze interesse de e-mail ontvangen. Kan een contact meerdere interesses hebben? Zorg dan dat er tijd tussen de verschillende e-mails zit, zoals in het voorbeeld hieronder.
Bekijk hier een voorbeeld van een uitgebreide welkomstcampagne: