Editor Automations

De editor van de module Automations ziet er als volgt uit:

Canvas_Educatiefprogramma.png

In dit scherm zie je:

  1. Een bewerkingsmenu in de header met grijze iconen en buttons.
  2. Een menu Opties aan de linkerkant met Triggers, Acties, Condities en Flow.
  3. Het canvas waar je de flow opbouwt. Je start altijd een flow met een trigger.

1. Bewerkingsmenu in de header

Het bewerkingsmenu in de header ziet er als volgt uit:
Header_Editor_automations.png

Button Functie
Icoon_diskette.png Opslaan
Spotler slaat automatisch op nadat je één keer zelf hebt opgeslagen, maar de meest veilige manier is om zelf zo nu en dan je automation op te slaan. Op deze manier bouw je meerdere versies op van je automation.
Icoon_oog.png Bekijken
Deze functie opent een voorbeeldweergave van je automation. Je ziet de flow van je automation en je kunt vanuit de voorbeeldweergave de flow opslaan als afbeelding (.jpg)
Icoon_testen.png Automation testen
Met deze functie test je een automation op basis van een contact. Lees hier meer over Automation testen.
Icoon_Ongedaan.png Ongedaan maken
Pakt een wijziging iets anders uit dan verwacht? Maak met deze functie de wijziging ongedaan.
Icoon_Opnieuw.png Opnieuw uitvoeren
Teveel ongedaan gemaakt? Dan kun je hiermee weer eenvoudig een handeling opnieuw uitvoeren.
Button_probleem.png Button probleem
Je ziet deze button wanneer er een probleem is met je automation. Klik op het pijltje dan wordt getoond welk probleem zich voordoet.
Button_geenprobleem.png Button Geen problemen
Spotler doet een check of je automation volledig is. Zijn er geen problemen dan zie je dit terug in de header.
Bibliotheek.jpg Menu Bibliotheek
Onder dit menu staat de optie om je automation als template op te slaan. Op deze manier kun je je automation eenvoudig als basis voor nieuwe automations gebruiken.

Wanneer je jouw automation opslaat als template dan vind je deze terug in Stap 2 bij het maken van een nieuwe automation.
Button_Help.png Button Help
Met de button Help kun je direct artikelen zoeken in het Spotler Help Center. Daarnaast worden er suggesties getoond die te maken hebben met de module Automations
Button_Editor_sluiten.png Button Editor sluiten
Tevreden over je automation? Sla hem op en klik daarna op Editor sluiten om weer terug te keren naar het stappenplan en je automation af te ronden.

2. Menu Opties aan de linkerkant

Het menu Opties aan de linkerkant van je scherm ziet er als volgt uit:

Opties.png

Het menu is onderverdeeld in verschillende submenu's:

Triggers

Een trigger is altijd een startpunt voor een automation. Zonder trigger geen automation. Welke trigger je inzet is afhankelijk van de gebeurtenis of handeling die als start moet dienen van je automation.

Er zijn verschillende opties mogelijk:

Triggers.png

Button Functie
Triggers_Formulier.jpg

Formulier
Elk ingevuld formulier kan een trigger zijn voor een automation. Denk aan een ingevuld aanmeldformulier als trigger voor een welkomstcampagne. Maar ook ingevulde aanvraagformulieren voor white papers en brochures zijn prima triggers en kunnen een start zijn voor je lead nurturing campagne.

Kies je voor deze trigger dan krijg je dus de optie om een formulier die je hebt aangemaakt binnen Spotler te selecteren.

Triggers_Survey.jpg

Survey
Stuur een bedankmail naar de respondent met daarbij de ingevulde gegevens. En maak meteen gebruik van de handige interne notificatie mail naar jezelf of je collega’s.

Kies je voor deze trigger dan krijg je dus de optie om een survey die je hebt aangemaakt binnen Spotler te selecteren.

Triggers_Tag_toegevoegd.jpg

Tag toegevoegd
Heb je eerder tags gebruikt? Dan kun je op basis van die tag een automation starten.

Een tag in Spotler koppel je altijd aan het gedrag van een contact dat je automatische campagne doorloopt. Je waardeert dit gedrag met zo’n tag. Denk aan een contact dat een brochure bij je aanvraagt en deze ook vanuit een bevestigingsmail downloadt. Elke contact dat deze actie uitvoert, krijgt bijvoorbeeld de tag Marketing Qualified Lead (MQL).

In Spotler is het mogelijk om campagnes te starten met de trigger Tag gevoegd. In dit voorbeeld kun je dan denken aan een nurturingcampagne die al je contacten ontvangen met de tag MQL.

Triggers_Scorewijziging.jpg

Score wijziging

Marketeers willen niet alleen tags toevoegen, maar aan die tags ook nog een score toekennen. Stel dat je contacten niet alleen brochures bij je kunnen aanvragen, maar bijvoorbeeld ook een online demo bij je kunnen volgen. Een aanvrager van een brochure waardeer je met de tag MQL en bijvoorbeeld de score +10 en de aanvrager van de online demo krijgt de tag MQL en de score +50.

In Spotler is het mogelijk om automations te starten na een scorewijziging. In dit voorbeeld kun je denken aan een contact dat na de aanvraag van een brochure ook een online demo aanvraagt en van +10 naar +60 gaat. Op zo’n scorewijziging kun je een notificatie uit laten gaan naar de Sales-afdeling met gegevens van het contact om deze op te volgen.

Triggers_E-mailbounce.jpg

E-mail bounce
Bounces zijn vervelend, maar ze bieden ook kansen. De accountmanagers in je organisatie willen ze vast opvolgen. Combineer deze trigger met de actie E-mail notificatie, SMS versturen of Wijzig profielgegevens voor het automatisch opvolgen van bounces. Zet verder een doelgroepfilter op de notificatie, zodat deze naar de juiste accountmanager gaat of naar jezelf.

Triggers_Externe_trigger.jpg Externe trigger
Trigger Spotler-automations via een API-koppeling vanuit een extern systeem. Denk bijvoorbeeld aan een vinkje dat wordt aangezet op een contactkaart voor een welkomstcampagne, uitnodiging voor een enquête of brochureaanvraag. Deze kunnen dan automatisch getriggert worden.

Kies je deze trigger dan zie je een code. Deze code is nodig, zodat jouw systeem een seintje kan geven aan Spotler om een automation te starten. Het label wat meegegeven wordt heeft dezelfde naam als je hebt opgegeven voor de automation.


Meer weten over de API en het triggeren van automations? Lees dan de handleiding van de API.
Triggers_Verjaardag.jpg

Verjaardag
Stuur een aantal dagen vóór of op de verjaardag datum een felicitatie met een “cadeautje” in de vorm van een kortingsbon. Kies voor een pakkende onderwerpregel, zodat je e-mail opvalt in de inbox.

Kies je deze trigger dan stel je in wanneer de trigger af moet gaan. Is dit op de dag van de verjaardag, daarvoor of daarna?

Bekijk voorbeelden van verjaardagscampagnes op de Inspiratiepagina Automatische campagnes.

Triggers_Persoonlijkdatumveld.jpg

Persoonlijk datumveld
Naast een verjaardagsdatum, zijn er ook andere persoonlijke datums voor contacten. Denk bijvoorbeeld aan een datum voor onderhoud van een product, een contractdatum, een reisdatum of een datum van een geboekte voorstelling. Stuur een maand van te voren een reminder of monitor na afloop de klanttevredenheid. Let op: de trigger werkt alleen voor toekomstige data. Achteraf mailen kan niet in campagnes.

Kies je deze trigger dan selecteer je het datumveld dat je wilt gebruiken. Dit is afhankelijk van wat er is ingesteld in jouw Spotler-account. Er zijn een aantal standaard datumvelden wanneer je Spotler eCommerce hebt: Eerste aankoopdatum, Eerste offline aankoopdatum, Inschrijfdatum, Laatste aankoopdatum, Laatste offline aankoopdatum en Wijzigingsdatum.

Triggers_Periode_van_inactiviteit.jpg

Periode van inactiviteit
Zorg dat je onder de aandacht blijft bij je doelgroep. Met deze trigger kun je een reactivatiecampagne maken.

Filter

Welke trigger je ook kiest je ziet bij het instellen de optie: Filter. Een filter is handig wanneer niet iedereen je automation mag doorlopen, maar een contact aan bepaalde kenmerken moet voldoen.  Denk bijvoorbeeld aan taal of type klant.

Standaard is er geen filter ingesteld.

Filter.png

Je stelt een filter in door op het filter icoon te klikken. Vervolgens verschijnt er een pop-up:

Filter_opties.png

Selecteer het type filter dat je wilt instellen. Bij zowel de Dynamische lijst als de Statische lijst verschijnt er een dropdown-menu met lijstnamen.

Acties

Met de opties die onder het submenu Acties vallen bepaal je wat er naar aanleiding van de trigger moet gebeuren. Bijvoorbeeld het sturen van een notificatiemail of een bevestigingsmail. Er is een onderscheid tussen Verzend acties en Contact acties.

Het submenu Acties ziet er als volgt uit:

Acties_2006.png

Button Functie
Acties_E-mail.jpg

E-mail

Kies je deze actie dan selecteer je een bericht. Je kunt alle berichten kiezen uit de module Berichten die op Definitief staan. Zo kun je een bevestigingsmail versturen direct wanneer iemand een formulier heeft ingevuld of bijvoorbeeld een verjaardagsmail op basis van de verjaardagsdatum-trigger.

Acties_SMS.jpg

SMS
Heb je mobiele nummers van je contacten? Waarom zou je niet een gebouncet contact een sms'je sturen met de vraag het juiste adres door te geven? Of stuur een tot-straks-sms'je als reminder om op tijd te komen voor een event.

Acties_E-mailnotificatie.jpg

E-mail notificatie
Formulier ingevuld? Survey afgerond? Adres gebouncet? Wees er snel bij en wacht niet tot je weer bent ingelogd. Laat op deze triggers een e-mail notificatie volgen. Zo zie je onmiddellijk wat je contacten allemaal ondernemen.

Kies je deze actie dan selecteer je dus een bericht. Je kunt alle berichten kiezen uit de module Berichten die op Definitief staan. 

Acties_2006.jpg

SMS notificatie
Hetzelfde idee als een E-mail notificatie, maar dan een notificatie per SMS.

Let op: Dit is alleen mogelijk voor Nederlandse mobiel nummers.

Acties_Wijzigprofiel.jpg

Wijzig profiel
Profiel wijzigen is interessant bij lead nurtering campagnes waarbij je de status van een contact van suspect naar prospect en later naar klant kunt veranderen.

Kies je deze actie dan selecteer je een databaseveld wat je wilt wijzigen. Wanneer je kiest een invulveld zoals Taal dan voer je in welke waarde ingevuld moet worden. Vervolgens geef je aan wanneer de wijziging plaats moet vinden.

Selecteer je een databaseveld die uit meerdere opties bestaat, dan vink je aan welk veld gewijzigd moet worden. 

Waarde_wijzigen.png

Er zijn twee opties. Je kunt namelijk ervoor zorgen dat een veld wordt aangevinkt of juist uitgevinkt in de database.

Aanvinken

Waarde_wijzigen.png

Uitvinken

Waardewijzigen_uit.png
Vervolgens geef je aan wanneer de wijziging plaats moet vinden. 

Acties_Tagtoevoegen.jpg Tag toevoegen/verwijderen
Met deze optie kun je een contact taggen, zodat deze onder een specifiek label komt te hangen met soortgelijke contacten. Of je verwijdert juist een tag. Stel je werkt met verschillende buyer personas dan kan je dit bijvoorbeeld als label toekennen aan een contact op basis van verschillende acties. 

Net als bij triggers kun je ook filters toepassen op de acties.

 

Condities

Bij de opties onder Condities is het mogelijk dat een contact verschillende paden volgt, namelijk een: ja-pad of een nee-pad binnen je automation. Dit is op basis van een actie eerder in je automation flow. 

Er zijn verschillende condities:

Condities_2006.png

Button Functie
Condities_Klik.jpg

Klik

Met deze conditie stel je een ja-pad in voor ‘wel geklikt’ en een nee-pad voor ‘niet geklikt’. Stel: je stuurt een bericht naar aanleiding van het downloaden van een white paper en je vraagt of de informatie duidelijk was met een button Stel je vraag. Afhankelijk van de klik kun je een vervolgactie instellen.

Kies je deze conditie dan selecteer je de link die je als conditie wilt gebruiken. 

 

Geen conditie voor opens?
Het klopt dat er geen conditie is voor opens. Als je kijkt naar conversie en betrouwbaarheid van de ratio zijn de kliks relevanter om actie op te ondernemen dan de opens.

Condities_E-mailbounce.jpg

E-mail bounce
Is er een bounce binnen je automation flow? Met deze conditie kun je actie ondernemen door bijvoorbeeld een notificatie te sturen naar je accountmanager. Dit is vooral handig als je een mooie uitgebreide flow hebt en je wilt checken of je ieder contact wel bereikt. Mochten contacten vroeg bouncen, dan kun je ook vroeg actie ondernemen.

Condities_2006_03.jpg

Tag
Bij deze conditie selecteer je een tag die je eerder hebt aangemaakt. De check wordt gedaan of het contact wel of niet is getagd met deze waarde.

Condities_2006_05.jpg

Score
Bij de conditie Score selecteer je eerst een tag en vervolgens geef je aan waar de score aan moet voldoen (groter dan, kleiner dan, tussen etc.). Stel in wanneer een contact een nee-pad moet volgen.

Condities_Formulier.jpg

Formulierreactie
De conditie Formulierreactie zet je in wanneer je actie wilt ondernemen als een contact geen formulier invult. Ook hierbij ontstaan twee paden.

Kies je deze conditie dan stel je in na hoeveel dagen een contact het nee-pad moet volgen, wanneer het formulier niet is gevuld.

Condities_Survey.jpg

Survey reactie
De conditie Survey reactie zet je in wanneer je actie wilt ondernemen als een contact geen survey invult. Ook hierbij ontstaan twee paden.

Kies je deze conditie dan stel je in na hoeveel dagen een contact het nee-pad moet volgen, wanneer de survey niet is gevuld.

Flow

Het laatste submenu is Flow. Hier kun je de optie Ga naar toepassen. 

Flow.png

Button Functie
Flow_GaNaar.jpg

Ga naar
Met deze optie kun je het contact verwijzen naar een punt eerder in je flow. Dit is handig wanneer je wilt dat een contact een eerder gemaakt pad doorloopt.

 

Dit stel je in als een contact bijvoorbeeld op een reminder wel reageert, maar op het eerder verstuurde bericht niet. Zo’n contact kun je dan na de reminder op het ja-pad zetten van het eerdere bericht. Dat scheelt tijd, want dan hoef je dat ja-pad niet nog een keer te ontwerpen en in te richten.

Het canvas

Aan de rechterkant heb je het canvas. Je begint altijd met de trigger en vanaf daar bouw je de rest van de flow op door middel van acties en eventuele condities. Met je muis versleep je de verschillende opties vanaf het menu aan de linkerkant op het canvas. 

Verwijderen triggers en acties

Wanneer je een actie of een trigger wilt verwijderen gebruik dan je rechtermuis voor de optie verwijderen. 

Verwijderen.png

Paden

Wanneer je een conditie gebruikt creëer je twee paden. Een ja-pad en een nee-pad. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de conditie Klik in te stellen. Wat moet er gebeuren met iemand die klikt? En wat moet er gebeuren wanneer iemand niet klikt binnen een bepaalde tijdsperiode?

Ja-Nee-pad.png

Paden kun je samenvoegen. Hiermee zorg je ervoor dat op een bepaald punt in je automation alle contacten weer hetzelfde pad volgen. Een voorbeeld kan zijn nadat er een wijziging heeft plaats gevonden in de paden er daarna een notificatiemail wordt verzonden naar een accountmanager ongeacht welk pad het contact heeft doorlopen.

Paden_samenvoegen.png

Paden verwijderen
Wil je één pad of meerdere paden verwijderen? Dit is ook mogelijk met je rechtermuismenu. Vervolgens kies je op welke manier je het pad wilt verwijderen.

Paden_verwijderen.png

Timing 

Acties

Heb je meerdere acties in jouw campagneflow dan is de timing op basis van de vorige actie. Een voorbeeld van een aanvraag white paper:

Afbeelding1.jpg


Het eerste bericht wordt direct bij het invullen van het formulier gestuurd. Het tweede bericht een dag later om 10:00. Dan 6 dagen na het tweede bericht wordt het derde bericht gestuurd. Dat is dus een week nadat een aanvraag heeft plaats heeft gevonden. 

Timing paden

Een voorbeeld van een welkomstcampagne met verschillende paden:
Welkomstcampagne_flow.jpg

Iemand meldt zich voor de nieuwsbrief en ontvangt direct een aanmeldbevestiging. Er wordt 2 dagen na de Aanmeldbevestiging een e-mail Profielverrijking gestuurd. In deze mail is een link opgenomen naar een Profiel wijzigen formulier.

Ja-pad
Vult een contact binnen 2 dagen nadat hij de Profielverrijking mail heeft ontvangen het formulier Profiel wijzigen formulier in, dan ontvangt het contact direct na het wijzigen van de gegevens een Bedankmail. Daarnaast wordt ook direct een Notificatie mail gestuurd naar een accountmanager.

Nee-pad
Wordt het formulier Profiel wijzigen 2 dagen nadat de mail Profielverrijking verstuurd is niet ingevuld? Dan wordt er direct om 10:00 een Herinnering profielverrijking gestuurd. De vorige actie was namelijk om 10:00 en Spotler wacht exact 2 dagen. Vind er vervolgens geen actie plaats binnen 60 dagen dan eindigt de automatische campagne. Vind er wel een actie plaats, dan gaat het contact alsnog naar het ja-pad.

Automation testen

Via de editor van Automations kun je jouw automation testen. Er zijn verschillende stappen die je zet om je automation te testen:

  1. Klik in de header van de editor op het volgende icoon:

    Icoon_testen.png

    De volgende pop-up verschijnt:

    Editor_Popup_Automation_Testen.png

  2. Klik op het vergrootglas om een contact te selecteren.

    Editor_Testen_SelecteerContact.png

  3. Kies in de pop-up die volgt of je een contact uit je testgroep wilt testen of een contact uit je database.

    Editor_Testen_Contact_kiezen.png

    Het kan interessant zijn om met verschillende contacten te testen, zeker als je gebruikmaakt van verschillende paden. Selecteer het contact en klik op Ok.
  4. Vervolgens geef je de startdatum aan en het tijdstip:

    Editor_testen_startdatum_tijd.png

  5. Klik op de button Automation testen.

    Editor_Testen_Button_Automationtesten.png

  6. Je ziet vervolgens een schema. In dit schema zie je de dagen en tijdstippen wanneer iemand jouw automation flow doorloopt. Kom je op een actie met een bericht of formulier, dan wordt aan de rechterkant een preview getoond van het desbetreffende bericht of formulier.

    Editor_testen_schema_preview.png

  7. Met de buttons Terug en Volgende doorloop je het schema verder of juist weer terug.
    Wanneer je gebruik maakt van ja-en nee-paden klik je op Ja of Nee, afhankelijk welke paden je wilt zien voor een contact. 

    Editor_Testen_schema.png

  8. Klik rechtsboven op de button Sluiten, wanneer je uit het test-schema wilt.