Je hebt je mail verstuurd en een deel van je ontvangers opent, maar klikken ze ook? Dat weet je wanneer je naar de klikratio kijkt. Na ongeveer twee weken krijg je een representatief beeld van deze mailingstatistiek. Daarna kan er natuurlijk ook nog geklikt worden in de mail, maar onze ervaring is dat de meeste contacten binnen twee weken klikken in de mail wanneer ze deze interessant vinden.
Meer informatie over hoe er in je mailings wordt geklikt vind je terug in de rapportages van je mailings.
Open maar eens de rapportage van je mailing via het overzicht van de module Mailings.
Wanneer je in de rapportage bent beland zie je verschillende staafdiagrammen onder Effectiviteit. Zo zie je o.a. de staafdiagram Unieke doorkliks. Tussen de staaf Unieke opens en Unieke doorkliks zie je de afkorting CTO. Dit staat voor Click-to-open-ratio. De CTO bereken je door het aantal unieke kliks te delen op het aantal uniek opens x 100%.
In onderstaand voorbeeld zie je dat de CTO 21,7% is. Dat betekent dat van het aantal unieke opens 21,7% heeft doorgeklikt. De 19,2% daaronder is de benchmark voor je eigen gemiddelde CTO.
Je ziet meer gedetailleerde informatie over de opens onder de tab Kliks.
Je ziet de volgende onderdelen terug komen:
- Cirkeldiagram Click-to-open-ratio (CTO) en Doorklikratio (CTR)
Aantal contacten die hebben doorgeklikt ten opzichte van het aantal unieke opens en het aantal contacten die hebben doorgeklikt ten opzichte van het aantal contacten die de mailing succesvol hebben ontvangen. - CTO per link en per url
Bekijk per linknaam hoeveel contacten hebben geklikt of doe dit per url. - Grafische weergave doorkliks
In een grafische weergave van je mail zie je waar geklikt is en door hoeveel contacten.
Vanuit dit overzicht kun je met je rechtermuismenu contacten exporteren die wel of niet hebben doorgeklikt in je mail.
Spotler Academy
In de Spotler Academy vind je de e-course: Klikratio. Je mailing is de digitale deur uit. Veertig procent van je ontvangers opent. Maar dan volgt de volgende hobbel. Klikken ze ook? Je komt dat te weten als je kijkt naar de klikratio. In deze e-course leer je alle belangrijke aspecten van dit onderdeel van de mailingstatisitiek.
> Ga direct naar de e-course