Een dynamische afzender is een vorm van gepersonaliseerd mailen. Het betekent dat ieder contact een andere afzender ziet in de inboxvelden.
Om een voorbeeld te geven:
In dit voorbeeld krijgt ieder contact zijn eigen accountmanager te zien als afzender. Er zijn meer manieren om een dynamische afzender toepassen. Bijvoorbeeld op basis van Vestiging, zoals Intratuin Zoetermeer of Intratuin Zwolle.
In dit artikel bespreken we het volgende over een dynamische afzender:
- Hoe werkt een dynamische afzender?
- Hoe stel je een dynamische afzender in?
- Hoe koppel je een dynamische afzender aan je bericht?
- Veelgestelde vragen
Hoe werkt een dynamische afzender?
Een dynamische afzender is gekoppeld aan een databasewaarde. In bovenstaand voorbeeld moet het databaseveld Accountmanager gevuld zijn bij een contact.
De waarde in het databaseveld bepaalt het reply-adres en de afzendernaam. Het contact hieronder heeft als accountmanager: Marlies Verhoeven. Dan worden de afzendernaam en het reply-adres wat gekoppeld is aan Marlies Verhoeven getoond in de inbox van Mariette.
Om dynamische afzender te gebruiken in je bericht voeg je eerst de dynamische afzenders toe in de instellingen van je Spotler-account.
Hoe stel je een dynamische afzender in?
Ga naar Instellingen in je profielmenu, klik op de tab Veiligheid. Zorg er allereerst voor dat de reply-adressen die je wilt gebruiken als dynamische afzender al toegevoegd zijn bij het kopje Reply-adressen. Lees in dit artikel hoe je een reply-adres toevoegt: Hoe voeg ik een reply-adres toe?
Alle reply-adressen geactiveerd die je wilt gebruiken als dynamische afzender? Scrol dan naar beneden naar het kopje Dynamische afzender.
Inschakelen van een dynamische afzender
Klik op de button Bewerken. Er verschijnt een pop-up. Klik op inschakelen en je ziet een dropdown-menu waar je een databaseveld kunt kiezen.
Kies het databaseveld wat je wilt toepassen op de Dynamische afzender en klik op OK. Een voorbeeld kan zijn Vestiging of Accountmanager:
Er verschijnt een nieuwe pop-up waar je een standaard instelt voor de afzendernaam en het reply-adres. De standaard afzender wordt getoond als er geen dynamische afzender bij het contact hoort. Bijvoorbeeld omdat het veld Vestiging leeg is.
Reply-adres niet te selecteren? Heb je DMARC ingesteld? Dan moet het domein voor je reply-adres voor je dynamische afzender ook DMARC geauthentiseerd zijn, anders is het niet mogelijk deze te selecteren als reply-adres. |
Wanneer je op OK klikt zie je dat er een kopje is toegevoegd, namelijk; Dynamische afzenderlijst.
Toevoegen van dynamische afzenders
Na het inschakelen van de dynamische afzender zie je de standaard waarden en de actie-button Afzender toevoegen.
Klik op Afzender toevoegen om dynamische afzenders toe te voegen op basis van je gekozen databaseveld. In dit voorbeeld is dat Vestiging. Vul in wat de Naam afzender is en welk Reply-adres daar aan gekoppeld moet worden. Vervolgens moet Spotler herkennen aan de ingevulde databasewaarde welke afzender getoond moet worden. Dat betekent dat de waarde exact moet overeenkomen met wat er bij een contact staat.
Een voorbeeld hoe het eruit kan zien:
De werking van het bovenstaande voorbeeld is als volgt; wanneer een contact in zijn contactkaart bij het databaseveld Vestiging: Zoetermeer heeft staan, dan wordt als afzendernaam Spotler NL getoond en als reply-adres: educatie@spotler.nl. Heeft een contact als Vestiging: Guildford dan wordt als afzendernaam Spotler UK getoond en als reply-adres: education@spotler.co.uk.
Heeft een contact geen van bovenstaande waarden? Dan is de standaard afzendernaam: Spotler Educatie en reply-adres: educatie@spotler.nl.
Wijzigingen doorvoeren
Om wijzigingen door te voeren of een optie te verwijderen beweeg je je muis over de regel. Je ziet de optie om een menu te openen.
Klik op bewerken om een wijziging door te voeren of verwijderen wanneer je de optie niet meer wilt inzetten.
Hoe koppel je een dynamische afzender aan een bericht?
Je hebt de bovenstaande stappen doorgevoerd en de dynamische afzender ingeschakeld. Wanneer je nu een nieuw bericht opstelt zie je automatisch bij verzender en reply-adres [dynamische afzender].
Je hoeft verder geen acties te ondernemen. Wanneer je een bericht heb waar je geen dynamische afzender wilt toepassen dan kies je in de dropdown voor een ander reply-adres. Vervolgens wordt ook de Verzender (Afzendernaam) weer bewerkbaar.
Veelgestelde vragen
Het is niet mogelijk om zomaar de functie uit te schakelen. Neem contact op met onze Support afdeling om dit te regelen.
Op dat moment wordt de standaard die je hebt ingesteld getoond. De standaard zie je terug in het overzicht van de dynamische afzenderlijst.
Dat kan zeker. Dit werkt op exact dezelfde wijze als ieder ander bericht.