Stuur altijd de juiste boodschap, op het juiste moment naar de juiste persoon met automatische campagnes. Zonder technische kennis richt je zelf een verjaardagscampagne, loyaliteitscampagne, win-back campagne of een andere campagne in. Campagnes die automatisch verlopen op basis van een gebeurtenis bij je doelgroep en daardoor maximaal relevant zijn.
Automatische campagnes worden ook wel ‘event-driven’, ‘event-based’ of ‘trigger-based’ campagnes genoemd. Twee eigenschappen van deze geautomatiseerde campagnes zijn:
- Ze spelen in op een verandering bij de doelgroep
Deze verandering wordt ook wel event of trigger genoemd. - Het gaat om 1 op 1 communicatie
Eén persoon ontvangt een geautomatiseerde mail en niet een grote groep mensen zoals bij een (handmatige) nieuwsbrief.
Door deze eigenschappen is de kans dus groter dat je jouw doel bereikt. Door ze te relateren aan de levenscyclus van een contact krijg je een mooi overzicht van geschikte campagnemomenten:
Starten met een automatische campagne
Voordat je inlogt in je Spotler-account is het handig om eerst te bepalen wat de campagne precies inhoudt. Deze stap heeft dus niet gelijk met Spotler te maken, maar is wel belangrijk om bij stil te staan.
Denk over de volgende onderdelen na:
- Doel: Wat is het doel?
- Doelgroep: Wie is de doelgroep?
- Trigger(s): Wanneer moet de automatische campagne starten?
- De campagne: Waar bestaat de campagne uit?
Spotler Academy
In de Spotler Academy vind je de e-course: Starten met e-mail marketing automation. Heb je Spotler eCommerce? Volg dan de e-course: 5 standaard eCommerce campagnes. In deze e-courses vertellen we je meer over campagnes inclusief inspirerende voorbeelden.
> Direct naar de e-course: Starten met e-mail marketing automation
> Direct naar de e-course: 5 standaard eCommerce campagnes