De lijst staat klaar voor de profielverrijkingsactie. Tijd om het bericht op te stellen voor de profielverrijkingsactie. Net zoals bij een ‘gewone’ nieuwsbrief ga je daarvoor aan de slag in de module Berichten. Klik in het Overzicht van de module Berichten op Nieuw bericht.
Hulp nodig bij het aanmaken van een bericht? Lees dan de omschrijving Nieuw bericht.
Hoe zijn gegevens aan te vullen?
Je lezer is getriggerd door je bericht en wilt graag zijn/haar gegevens aanvullen. Hoe kun je dat het makkelijkste regelen? Er zijn twee opties:
- Link naar een profielwijzigenpagina
- Profielverrijking door middel van kliks
1. Link naar een profielwijzigenpagina
Met een opvallende knop kun je linken naar de profielwijzigenpagina van je nieuwsbrief. Zo kan een lezer eenvoudig gegevens aanvullen. Hieronder een voorbeeld van deze optie met de footer link "Even voorstellen".
Standaard plaatsen we een link in de footer naar de profielwijzigenpagina. Wil je meer aandacht geven aan de profielwijzigenpagina met een opvallende button, dan link je naar de profielwijzigenpagina door type link: Speciale link te gebruiken.
Vervolgens selecteer je Link naar profielwijzigenpagina.
Neem een kijkje op onze Pinterest pagina om inspiratie op te doen voor een profielverrijkings e-mail.
2. Profielverrijking door middel van kliks
Een net wat effectievere oplossing is het direct opgeven van een voorkeur in de mail zelf. Een lezer kan dan in je mail al aangeven wat van toepassing is. Hiermee bespaar je de lezer een klik en daardoor is de kans op respons nog groter. Deze optie is met name handig bij het opvragen van interesses.
Hieronder een voorbeeld waarin de lezer zijn voorkeurssteden kan opgeven door op een afbeelding te klikken. Door de klik wordt er onderwater in de database bij de lezer de voorkeur aangevinkt. De lezer komt op een bedankpagina terecht met een bevestiging van zijn voorkeur.
Hoe je dit zelf voor elkaar krijgt? Bewerk je bericht in de module Berichten en link de betreffende button/afbeelding/tekst naar een bedankpagina door op het 'link'-icoon te drukken. Kies voor Externe link met tracking.
De bedankpagina heb je van te voren aangemaakt in de module Webpagina’s of aangemaakt binnen je website. Vink vervolgens in het venster Wijzig profiel aan. Er verschijnt vervolgens een dropdown-menu met de beschikbare databasevelden in je account. In dit geval wordt er voor Interesses gekozen.
Daarna geef je aan welke interesse aangezet moet worden.
Zo doe je dat voor elke afbeelding/tekst/button die je aan een interesse wilt koppelen. Inspiratie nodig voor een profielverrijkingsactiemail? Ga dan naar onze Pinterest pagina.
Overige tips voor het bericht
Tijdens het opstellen van het bericht voor de profielverrijkingactie kun je aan het volgende denken:
Duidelijke CTA
Plaats een duidelijke ‘Call To Action’ (CTA) voor het aanvullen van het profiel. Een grafische knop met een opvallende kleur werkt vaak beter dan een tekstlink. Beperk je niet tot het linken van één element. Dus niet alleen de CTA, maar ook koppen, tekstlinkjes, afbeeldingen, etc. Meerdere wegen kunnen naar Rome leiden.
Kies één boodschap
Leg de focus van het bericht op het verzamelen van een specifiek gegeven. Dit zal effectiever zijn dan wanneer je jouw lezer het hemd van het lijf vraagt met het verzoek zijn complete profiel aan te vullen. Vraag bijvoorbeeld alleen om een geboortedatum of alleen interesses.
Stimulans: geef een reden
Geef een reden waarom iemand zijn/haar gegevens zou moeten aanvullen. Dit kan zijn “ontvang voortaan een cadeautje op je verjaardag” voor het aanvullen van een geboortedatum. “Aanbiedingen op maat” of “als eerste op de hoogte van nieuws dat je interesseert” bij het uitvragen van interesses.
Privacy
Om de lezer (meer) vertrouwen te geven in jou als afzender is het aan te raden om te vermelden wat er met zijn/haar gegevens gebeurt.
Persoonlijke elementen
Je wilt iemand beter leren kennen en de relatie met de lezer verder op-/uitbouwen. Met elementen zoals een aanhef, dankbetuiging, vriendelijke groet van de accountmanager en misschien een persoonlijke aanbieding of korting zet je gelijk de toon. Zo laat je zien dat je de e-mail relatie waardeert en wek je nog meer vertrouwen. Functies zoals personalisatie en/of dynamische content kunnen hierbij helpen.
Contactgegevens
Laat altijd zien dat je binnen de e-mail relatie open staat voor een dialoog en servicegericht bent. Vermeld daarom je contactgegevens zodat je eenvoudig te bereiken bent.