Servicebericht

Een servicebericht is een bericht zonder commerciële boodschap over producten of diensten die je klant heeft afgenomen of afneemt. Het gaat om voor de klant essentiële informatie. 

Denk bijvoorbeeld aan een bericht over een terugroepactie of storing van een product of dienst, nota-notificaties, productreleases (waarbij geen extra kosten aan verbonden zijn) of een wijziging in de algemene voorwaarden. 

Berichten die geen essentiële informatie voor de klant bevatten ongeacht de boodschap, vallen niet onder een servicebericht, of deze nu commercieel, informatief, ideëel of charitatief is. Ook uitnodigingen voor enquêtes, trainingen, webinars of evenementen (ook al zijn ze gratis) zijn geen serviceberichten.

Waar moet ik rekening mee houden bij een servicebericht?

Voor een servicebericht zijn er twee zaken waar je rekening mee moet houden:

Template

Standaard zit er in je template een link naar een afmeldpagina. Maar wanneer je een servicebericht wilt sturen zonder afmeldlink zijn er verschillende opties:

  • Een apart template voor serviceberichten
    Deze optie is interessant wanneer je vaker serviceberichten stuurt. Er kan een afgeleid template gemaakt worden van je huidige template, maar dan zonder afmeldlink. Neem contact op met de Support afdeling voor de werkzaamheden.
  • De afmeldlink uit je bericht halen
    Wanneer het servicebericht eenmalig is, dan kan onze Support afdeling de afmeldlink uit je bericht halen.
  • Een afgeleid template maken van je standaard template
    Heb je zelf een template gemaakt in de template editor? Dan kan je zelf een afgeleide variant voor je servicebericht maken. Gebruik het dropdown-menu van het template waar je een kopie van wilt maken en klik op Dupliceren.

    Vervolgens ga je het duplicaat bewerken. In stap 1 bij de Eigenschappen kies je bij de dropdown bij het Afmeldformulier voor Geen afmeldformulier. Doorloop de stappen om het template op te slaan.


    mceclip0.png

Inrichting account

Bij het inrichten van je Spotler-account wordt er rekening gehouden wanneer je serviceberichten verstuurd. Geef dus tijdens je onboarding traject aan wanneer je serviceberichten wilt versturen vanuit je Spotler-account. 

Heb je op een later moment de wens om serviceberichten te versturen vanuit je Spotler-account? Dan is het handig om op de hoogte te zijn van je huidige afmeldproces. Werk je met permissies, waarbij een vinkje uitgaat bij de nieuwsbrief wanneer iemand zich uitschrijft? Of wordt bij afmelding het contact inactief gemaakt in je Spotler-account?

In beide gevallen is er een wijziging in je database nodig. Bij de één wil je een aparte dynamische lijst hebben om alle contacten in je database een servicebericht te kunnen mailen en bij de andere optie is het belangrijk om de inrichting van je afmeldprocedure te wijzigen. Is een contact eenmaal inactief in je account, dan kan het contact niet gemaild worden.

Neem contact op met je Spotler-partner om de wijziging in je Spotler-account door te voeren.