Labelen van bezoekers

Niet iedere websitebezoeker is een lead. Zo bezoeken ook klanten of bijvoorbeeld concurrenten je website. Om het overzicht te behouden vind je in de module Leads verschillende tabs terug. Als je een bezoeker een label toekent, zal deze automatisch in de gelijknamige tab terecht komen. Er zijn twee mogelijkheden om labels toe te kennen aan bedrijven en contacten: handmatig en via een bulk import van domeinnamen.

De beschikbare labels zijn:

  • Lead: een potentiele klant
  • Competitor: jouw concurrenten
  • Customer: jouw bestaande klanten
  • Partner: bedrijven waar je mee samenwerkt
  • Supplier: bedrijven waar jij zelf klant van bent
  • Self: collega’s
  • Reported: dit betekent dat je de lead wil laten verwijderen uit je Leads-module, omdat je er van overtuigd bent dat de lead niet aan het juiste bedrijf is gekoppeld. Spotler krijgt dan automatisch een notificatie om dit te onderzoeken.
  • Qualified out: overige bezoekers die je niet wil volgen

Ook is het mogelijk om labels op maat toe te voegen.

Handmatig labelen 

De organisatie in het voorbeeld hieronder is een bestaande klant, dus deze gaan we deze vanuit het leadoverzicht verplaatsen naar de tab Customer.

Screenshot_pagina19Handleiding.png

Je klikt hiervoor eerst op Assign Lead.

2020-03-05_12h56_10.png

Vervolgens opent er een pop-up scherm. Bij Select Lead Type klik je op Lead om het dropdown-menu met verschillende opties te openen:

 

2020-03-05_12h57_29.png

Uit alle opties kiezen we in dit geval voor Customer:

2020-02-20_16h48_37.png

Als je de aanpassing hebt opgeslagen, zal dit bedrijf voortaan terugkomen bij Customer. Klik op het tabblad Customer in het menu en je krijgt een overzicht van alle klanten die je hebt gelabeld inclusief hun gedrag en bezoeken.

Domeinen / URL’s uploaden en in bulk labelen

Er is ook een optie om in één keer een groep bedrijven te importeren onder hetzelfde label. Bijvoorbeeld al jouw klanten in één keer het label Customer geven. Je gaat hiervoor in het hoofdmenu naar Admin -> System Admin -> Upload Companies.

Upload_Companies.png

Vervolgens word je gevraagd welk type label/kwalificatie je wil uploaden, bv. Customer, Competitor of Partner. Kies of je deze eventueel aan een gebruiker wilt toekennen, zodat hij of zij specifiek actie kan ondernemen om de opvolging te doen. Vervolgens heb je de optie om notificatiemails in te stellen. Dit kan op basis van:

  • Send email: wanneer bedrijven in je upload 4 chili's bereiken
  • Set watch: zodra het bedrijf je website bezoekt ontvang je een notificatie. Meer informatie lees je in het artikel Alerts en rapportages.

Naast het uploaden vind je voorbeeldbestanden. Deze kan je gebruiken als basis voor je eigen uploadbestand. Zet de juiste informatie in het bestand en upload.

Dit doe je door middel van drie stappen:

  • Stap 1 - Upload: selecteer wat voor type bedrijf je gaat uploaden, zijn het concurrenten, klanten, partners, etc.? Upload vervolgens je CSV.bestand. Je kunt het bestand drag-and-droppen of uploaden vanaf een locatie op je computer.

    Stap1_uploaden_Leads.png

  • Stap 2 - Review: je ziet welke bedrijven eerder je website hebben bezocht, welke bedrijven in je database staan maar nog niet je website hebben bezocht en wanneer er nog geen match is in de database. In deze stap kun je per bedrijf bovenstaande informatie nog aanpassen.
  • Stap 3 - Complete: je ziet een samenvatting van de import.

De tab ISP

In het My Leads overzicht vind je ook de tab ISP terug. De afkorting ISP staat voor Internet Service Provider. In deze tab komen contacten terecht die als particulier op je website terechtkomen. Bijvoorbeeld als een bezoeker een internetabonnement bij Ziggo afneemt en via zijn privé netwerk op jouw website terecht komt.