Twee-staps-verificatie

Sinds december 2023 is twee-staps-verificatie in Spotler Mail+ verplicht ingeschakeld. Twee-staps-verificatie, ook wel two-factor authentication of 2FA genoemd, voorkomt misbruik en biedt een ijzersterke bescherming waar zelfs de beste wachtwoorden tekortschieten. Het maakt je account persoonsgebonden door middel van het inloggen met een unieke verificatiecode, bovenop je wachtwoord.

Na het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord vraagt Spotler Mail+ om een verificatiecode. Deze vind je in een authenticator app op je telefoon na het scannen van een QR-code voor activatie. Na enkele seconden ververst de app en worden er nieuwe codes gegenereerd. Zo ben je altijd verzekerd van een unieke code en blijft je gebruikersaccount goed beveiligd. Twee-staps-verificatie werkt per gebruiker, en niet per account.

Aan de slag

Alle handelingen rondom Twee-staps-verificatie doe je in je Profiel menu onder de tab Veiligheid.

TFA_Overzicht.png

Het is eenvoudig om twee-staps-verificatie te activeren. Volg hiervoor de stappen: Twee-staps-verificatie activeren

Wil je weten hoe je de twee-staps-verificatie kunt resetten? Kijk dan hier: Twee-staps-verificatie resetten

Twee-staps-verificatie activeren

Bij de eerste keer inloggen wordt gevraagd je e-mailadres in te voeren. Deze is erg belangrijk bij accountherstel. Mocht je smartphone kapotgaan of gestolen worden, gebruiken wij je e-mailadres om je te helpen weer toegang te krijgen.

TFA_Inloggen_eerstekeer.png

Voer je e-mailadres in en klik op Volgende. Je ontvangt direct een bevestigingsmail met een validatiecode. Deze validatiecode bestaat altijd uit 10 karakters. Voer deze code in om de controle van je e-mailadres uit te voeren.

TFA_Controle_vanjeemailadres.png

Authenticator app installeren

Voor twee-staps-verificatie met Spotler Mail+ maak je gebruik van een authenticator app op je smartphone. Deze kan je downloaden in de app stores op je telefoon. In principe zijn ze allemaal geschikt, maar vanuit veiligheidsoogpunt is het verstandig om een app met goede beoordelingen te kiezen. 

Onder Spotler-gebruikers is de Google Authenticator app populair. Je hebt hier geen Google account voor nodig en hoeft ook niet per se in te loggen met je persoonlijke Google account. Houd er wel rekening mee dat je codes niet gesynchroniseerd worden naar de cloud. Heb je geen toegang meer tot je telefoon? Dan heb je ook geen toegang meer tot je Spotler-account. Gelukkig kan je dan je twee-staps-verificatie resetten.

Bij authenticator apps zoals die van LastPass worden de codes wel opgeslagen in de cloud. Je maakt een account aan en kan met dat account op verschillende apparaten bij je codes. Een andere veelgebruikte app is de Microsoft Authenticator. Dit omdat veel Spotler-gebruikers al een zakelijk Microsoft account hebben. Kies bij het activeren van de Spotler-twee-staps verificatie voor nieuw werk account, vervolgens kan je de QR code scannen.

Verder zijn er nog meer verschillende authenticatiemogelijkheden, kijk gerust wat voor jou het best werkt.

Dit venster krijg je ter controle te zien om er zeker van te zijn dat je een authenticator app beschikbaar hebt en deze klaar is voor gebruik. Klik op de button Volgende om vervolgens de authenticator app in te stellen.

TFA_app_installeren.png

Authenticator app instellen

In dit venster wordt een QR-code getoond welke je moet scannen met de authenticator app. Doe dit dus niet met de reguliere camera app op je telefoon. Klik ook niet op volgende voordat je zeker weet dat je een verificatiecode ziet in de app, als resultaat van het scannen van de QR-code.

TFA_QRcode.png

In jouw authenticator app heb je de mogelijkheid nieuwe codes toe te voegen. Voor dit voorbeeld nemen wij de Google Authenticator app. Klik op het Plusje in de app:
authen1.jpg

Vervolgens zie je QR-code scannen. Klik hierop en de camera zal openen (het kan zijn dat je de app eerst goedkeuring moet geven om jouw camera te gebruiken, als dat zo is krijg je hier melding van om dit te doen).
authen2.jpg

Met dit cameravenster scan je de QR-code die wordt getoond in Spotler. Wanneer de code succesvol is gescand, wordt de app op je smartphone geautoriseerd voor de twee-staps-verificatie in Spotler. Dit zie je aan een zescijferige verificatiecode die in de app verschijnt. 

Lukt het niet om de QR-code te scannen? Klik dan in Spotler op Kan de code niet scannen en een handige sleutel verschijnt in het venster. Deze sleutel kan je overnemen in de authenticator app door op het Plusje te klikken en vervolgens Instelsleutel invullen.

Zie je de nieuwe verificatiecode in je authenticator app? Klik dan op Volgende.

Verificatiecode invoeren

Je app is nu geautoriseerd voor inloggen met de twee-staps-verificatie in je Spotler-account. Selecteer vervolgens Spotler in je authenticator app en je ziet de verificatiecode op je smartphone verschijnen. Deze code is beperkt zichtbaar en wordt na enkele seconden ververst. Zo heb je altijd een unieke code.

TFA_Verificatiecodeinvoeren.png

Voer deze code in en klik op Verifieer. Je bent nu veilig ingelogd in je Spotler-account. De twee-staps-verificatie is nu ingeschakeld in en geactiveerd voor je Spotler-account. Bij de eerstvolgende keer dat je inlogt, voer je na je gebruikersnaam en wachtwoord altijd een verificatiecode in.

Wilt je weten hoe je de twee-staps-verificatie kunt resetten? Klik dan door naar Twee-staps verificatie resetten.

Twee-staps-verificatie resetten

Wanneer je smartphone kapot of gestolen is, moet je de twee-staps-verificatie in Spotler resetten. Maar ook wanneer je een nieuwe smartphone hebt, is het belangrijk dat je twee-staps-verificatie voor je Spotler-account wordt gereset.  

Smartphone gestolen of kapot?

Is je smartphone gestolen of kapot? Dan is het belangrijk om je twee-staps-verificatie zo snel mogelijk te resetten om de veiligheid van je Spotler-account te waarborgen. Omdat je geen toegang meer hebt tot je app op je smartphone, heb je niet de mogelijkheid om twee-staps-verificatie zelf te resetten in je Spotler-account. Neem hiervoor contact op met je Spotler-leverancier of Spotler Support en zij zullen de twee-staps-verificatie zo spoedig mogelijk voor je resetten.  

Zodra je een nieuwe smartphone hebt, vergeet dan niet om opnieuw een authenticator app te installeren. Bij een eerstvolgende keer inloggen doorloop je weer dezelfde stappen als aangegeven in Twee-staps-verificatie activeren. 

Resetten voor nieuwe smartphone

Voordat je twee-staps-verificatie kunt gebruiken met je nieuwe smartphone, is de eerste stap om twee-staps-verificatie te resetten in je Spotler-account. Hiervoor log je in met je gebruikersnaam, wachtwoord en met de verificatiecode gegenereerd door de authenticator app op je huidige smartphone. Vervolgens klik je op TFA resetten in jouw profiel in de tab Veiligheid.

TFA_resetten.png

Zodra je op TFA Resetten klikt zie je de volgende pop-up:

TFA_popup_resetten.png

Klik op Ok. Er verschijnt een nieuw scherm:

TFA_resetten_codeinvoeren.png

Voer nogmaals een verificatiecode in. De twee-staps-verificatie voor je Spotler-account is nu gereset. Bij de eerstvolgende keer inloggen, kun je opnieuw een authenticator app op je smartphone autoriseren.